Straatinterviewopdracht in winkelcentrum Middenwaard
Op vrijdag 10 januari zijn de leerlingen van th1c en th1e voor een opdracht van het vak Nederlands naar winkelcentrum Middenwaard gegaan. Ze hadden van hun docent, Chris Tamis, de opdracht gekregen om met voorbijgangers een interviewgesprek aan te gaan over hun helden en goede voornemens. Deze opdracht moesten de leerlingen in tweetallen uitvoeren en ze moesten per persoon 3 mensen interviewen. Bij de gesprekken hadden leerlingen afwisselend de rol van interviewer en notulist.
Van tevoren hadden de leerlingen zelf vragen bedacht en in de klas hadden ze al met elkaar geoefend. Maar toen was het voor het ‘echie’… Aan het begin was de opdracht voor sommigen nog best spannend. Want tja, hoe start je nou zo’n gesprek met een onbekende?
Na een tijdje vonden de leerlingen hun draai en ontstonden er toffe gesprekken. Het werd een heel waardevolle activiteit, waarbij gewerkt werd aan allerlei leerdoelen:
- leren om op onbekenden af te stappen en om ze aan te spreken;
- leren hoe je je houding moet afstemmen op de situatie;
- leren om gericht te luisteren naar je gesprekspartner;
- leren doorvragen en meegaan in de loop van het gesprek (i.p.v. strak vasthouden aan van tevoren bedachte vragen);
- leren samenvatten.
Het was mooi om de leerlingen aan de gang te zien en meermaals hebben geïnterviewden bij de docent aangegeven dat ze onder de indruk waren van hoe de leerlingen de gesprekken voerden. Uiteindelijk zullen de leerlingen de verkregen informatie op de computer gaan uitwerken tot een interviewartikel. Kortom, het was een mooie praktijkgerichte opdracht waarbij spreek-, luister- en schrijfvaardigheden ontwikkeld werden.